Ця легенда певною мірою залишається
актуальною й сьогодні. Для творчості необхідне почуття свободи. Вирішуючи
поставлене перед школою завдання - формувати творчу, креативну особистість, ми
всі маємо пам'ятати, що для цього в першу чергу школа не повинна руйнувати
природну креативність дитини.
Перше завдання, яке
ми маємо вирішити, це створення умов навчального процесу, комфортних для
дитини. Це - умови, як матеріальні, так і психологічні: відповідний
мікроклімат, відповідні принципи організації навчання. Говорячи про створення
комфортних умов для розвитку творчих здібностей дітей, необхідно зазначити, що
психологи стверджують: надмірна інтенсифікація навчального процесу пригнічує
дитину й не сприяє розвитку її творчих здібностей.
Наше завдання - запалити в дитині бажання
вчитися. Де черпати ідеї для навчальної діяльності?
Досвідчений учитель
ставить перед собою завдання — привернути увагу учнів до свого предмету, через
предмет розбудити в них найкращі людські якості: працьовитість, наполегливість,
допитливість, творчість. Правий, був письменник А. Франс, який сказав: «Щоб перетравити знання, потрібно поглинати
їх з апетитом», а «апетит» виникає в учня, якщо вчитель
творчо підходить до викладання свого предмета: залучає всіх дітей до
роботи — вміння навчатися, визначає мету — навчити учнів так, щоб вони
були вчителями своєї праці, а вчитель керував розумовою діяльністю учнів на
своїх уроках. Творчий підхід допомагає вчителю перенести «центр ваги» вивчення
нового матеріалу на урок, що звільняє час удома, який можна використовувати для
подальшого закріплення, відпрацьовування ключових питань теми. А. Ейнштейн зазначав: «Як правило, можна прийняти, що
вчитель знає свій предмет, але не завжди вміє зробити його цікавим. От де
корінь зла. Якщо вчитель поширює навколо себе подих нудьги, то в такій
атмосфері все загине. Навчати вміє той, хто навчає творчо, цікаво».
У світовій
педагогічній практиці існує безліч рецептів навчання. Але всі вони так чи
інакше стосуються одних постулатів, які нам добре знайомі в тому або іншому
вигляді. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея - це нова комбінація старих
елементів. Немає нових елементів, є тільки нові комбінації». А
його австралійський колега Алекс Осборн додав: «Дієслова, які стимулюють творення ідей:
помітити, скомбінувати, пристосувати, модифікувати, збільшити, використати по
іншому, вилучити чи зменшити, перевернути чи переставити».
Як цей заклик актуальний для нашої освіти!
В
сучасних методиках немає нічого абсолютно нового, а новизна - інтеграції добре
знайомих елементів педагогічних методик і прийомів, що в цілому формують
цікавий, ефективний підхід.
Процес
навчання починається зі здивування. Ще письменник Л. М.Толстой казав: «Хочеш науково виховати учня, люби свою науку і знай її. І учні
полюблять і тебе, і науку, і ти виховаєш їх. Але коли сам не любиш її, то
скільки б ти не примушував учити, наука не справить виховного впливу»
Темпи розвитку сучасного суспільства
вимагають майже миттєвої адаптації до змін, що відбуваються у нашій державі та
в світі. Одним з пріоритетних завдань сучасної освіти є формування філософії
сучасного європейця, здатного до постійної самоосвіти, «навчання упродовж
життя». Крім того, стає дедалі
важливіше навчити дитину орієнтуватися, не розгубитися в неосяжному
інформаційному просторі, оцінювати і аналізувати інформаційний потік, ставити
перед собою реальні цілі і задачі й шукати шляхи їх вирішення. У зв`язку з цим
проблемою, над якою працюю, я обрала: "Використання інформаційно-комунікаційних
технологій на уроках англійської мови".
Актуальність
теми зумовлена необхідністю підвищення
ефективності навчання, як передумови для формування активної творчої
особистості здатної орієнтуватися у сучасному інформаційному просторі,
здійснювати самоосвітню діяльність, гідно презентувати результати своєї праці,
формувати, висловлювати й аргументувати власну думку іноземною мовою.
Можна багато дискутувати з приводу
ефективності та доцільності використання інформаційних технологій на уроках,
але не використовувати їх було б безглуздям. Можливості сучасного уроку й
системи освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню мультимедійних,
інтерактивних технологій, Інтернету. Сьогодні перед педагогами стоїть важливе
завдання – виховати та підготувати молодь, спроможну активно увійти в якісно
новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформацією. Ні для
кого не є новиною, що дитина опановує комп’ютер раніше, ніж навчається грамотно
писати та читати. Згідно з сучасною концепцією навчання, дедалі більше уваги
надається оптимізації та індивідуалізації шкільної освіти.
Голова правління АТ “Diawest”, що є
лідером серед національних виробників комп’ютерів, Анатолій Балюк завжди стверджував: «Саме
діти – справжні рушії прогресу. Вони вміють безпомилково визначати, які напрями
розвитку науки, техніки та суспільства в цілому є найбільш прогресивними.»
Мета моєї професійної діяльності є цілісний розвиток особистості
учня, його духовних, емоційних, естетичних і творчих задатків, формування не
лише інтелектуальних здібностей, але й навичок та умінь користуватися мовою як
засобом спілкування, прагнення до самоосвіти і самовдосконалення.
Досягнення мети передбачає вирішення
таких завдань:
ü визначення ролі
інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку комунікативної компетенції,
соціокультурних і соціолінгвістичних знань, умінь та навичок;
ü пошук та використання інноваційних
технологій, форм і прийомів, які б найефективніше залучали учнів до пошукової
та творчої діяльності;
ü залучення учнів до пошукової, самостійної
діяльності завдяки використанню інформаційно-комунікаційних технологій;
ü забезпечення прозорості навчального
процесу за допомогою застосування засобів синхронної комунікації під час
уроків.
Під час розв’язання поставлених завдань я
використовувала такі методи
дослідження:
ü аналіз навчального плану, чинної програми
з англійської мови; загальноосвітньої школи;
ü опрацювання літератури про вивчення та
методи впровадження ІКТ у навчальний процес;
ü аналіз та узагальнення досвіду
використання ІКТ на уроках англійської мови;
ü аналіз результатів виконання, взаємооцінки
та презентації проектних робіт учнів у вигляді презентацій PowerPoint.
Отже, я вважаю доцільним використовувати інформаційно-комунікаційні
технології на будь-якому етапі уроку, на різних етапах вивчення теми. Це сприяє
розвитку усного мовлення, читання, аудіювання, а також засвоєнню граматичних
структур, фонетичних явищ, активізації лексичних одиниць тощо. Так, починаючи
урок або нову тему, часто мотивую пізнавальну діяльність учнів, пропонуючи їм
переглянути відеоряд, слайд-шоу або прослухати аудіозапис. Для фонетичної та
лінгвістичної зарядки я добираю віршики, лічилочки, пов’язані з
тематичним матеріалом, ілюструю їх.
Основна
частина уроку також супроводжується відеосюжетами, аудіозаписами,
фотодокументами, таблицями, схемами, презентується у вигляді слайдів.
Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації,
ніж на традиційному уроці. Завдяки впровадженню інформаційно-комунікаційних
технологій я маю змогу урізноманітнювати форми подання матеріалу та типи
навчальних завдань, вправи, тести. Широко використовую індивідуальні картки,
ілюстровані завдання. Урок узагальнення знань я проводжу у вигляді вікторини,
яку візуалізую за допомогою презентації, а тематичний контроль за допомогою
навчальної програми. До
деяких уроків готую мультимедійний супровід, розрахований на тематичний модуль.
На кожному з уроків тематичного блоку учні повторюють матеріал попередніх
слайдів і знайомляться з новою інформацією, що розміщена на наступних слайдах.
Таким чином, реалізується принцип послідовності, наочності, повторення, міцного
оволодіння знаннями і навичками. Таке оформлення уроків передбачає інтригу,
учням цікаво, що вони побачать на наступних сторінках.
Отже, підготовка і
використання мультимедійного супроводу у формі тематичних блоків посилює
мотивацію навчання і, звичайно, допомагає вчителю, оскільки слугує своєрідною
формою опорного конспекту. Проте, я намагаюся стежити за тим, щоб уроки не були
переобтяжені використанням інформаційно-комунікаційних технологій, часто змінюю
види і форми роботи на уроці.. У
сучасному процесі навчання використовую, як традиційні, так і інноваційні методи
навчання. Потрібно не тільки просувати вперед інноваційні методи, але й не
забувати про традиційні методи, які не менш дієві, а в інших випадках без них
просто не обійтися.
А. Адамський стверджував,
що: «Тільки наївна людина може вважати, що інноваційна педагогіка є
універсальною заміною традиційних методів навчання».
Використовую
традиційні методики і прийоми навчання: вправи, спілкування з учителем, робота
в групах, виконання індивідуальних завдань, дидактичні ігри тощо. Хоча також
проводжу і уроки на яких учні працюють суто за допомогою ІКТ. Використання
інформаційно-комунікаційних технологій дає мені змогу проводити як звичайні,
так і нестандартні уроки. Характерною рисою моїх уроків є використання
інтерактивних прийомів, форм навчальної діяльності учнів. Координую взаємодію
учнів між собою, поставивши перед ними завдання спільно розв'язувати проблему
на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Ці прийоми значно підвищують
самостійність роботи школярів, активізують їхню розумову і пізнавальну
діяльність.
Постійно працюю над
підвищенням фахового рівня, педагогічної майстерності. Для цього користуюсь
різними сайтами. Використовую набуті знання у своїй педагогічній практиці,
а саме: створюю презентації для подання нового матеріалу та перевірки
опрацьованих учнями проектних робіт, веду власний блог, як засіб подання та
розповсюдження нового матеріалу (адреса блогу: http://ivannaboichuk.blogspot.com/ )
Потрібно, щоб традиційні та інноваційні методи навчання були у постійному
взаємозв'язку і доповнювали один одного. Ці два поняття мають існувати на
одному рівні.
удачі вам та натхнення!!
ВідповістиВидалитиЩиро дякую пані Оксана!
Видалити